Na een heerlijk pasen en met het oog op een zonnige vakantie en bijbehorend bikinilijf, leven we weer met zijn allen op slaatjes, wortels en liters water. Voor wie nu al aan die overtollige vakantiekilo’s denkt – heb ik weer even de tien diëten op een rijtje gezet die je maar beter niet kan volgen!

 

1. Koolsoepdieet
Dit is een berucht dieet dat je niet langer dan zeven dagen mag volgen. Gedurende die week mag je alleen fruit, groenten en – wat had je gedacht? – koolsoep eten. Hoewel volhouders best wat kilo’s kwijt zijn na een week hard labeur, gebeurt dat gewichtsverlies vooral in de vorm van water – wat er nadien even snel weer bij komt, natuurlijk. En serieus: wie wil zeven dagen koolsoep eten?

 2. Grapefruit dieet
Dit dieet bestaat al sinds de jaren dertig en beperkt het toegestane voedsel tot vruchtensap, zwarte koffie, bepaalde groenten en vis- en vleessoorten. Heilig basisbeginsel van dit dieet is het geloof dat grapefruit een ‘vetverbrandende’ kwaliteit bezit en tegelijk een gigantische bron aan vitamines is. Het probleem met dit dieet is dat die beweringen nooit wetenschappelijk bewezen zijn en het gewichtsverlies vooral aan de lage calorie-inname te wijten is. De informatie is dus gewoon verkeerd en met een dergelijk beperkt en vreemd menu wordt je elk plezier in eten ontnomen. Een afrader dus.

3. HCG dieet
Hoewel dit dieet al sinds 1950 bestaat, is het bij ons minder bekend. Toch lokte het wereldwijd al heel wat controverse uit. Het dieet staat een inname van slechts 500 calorieën toe, terwijl gezondheidsorganisaties 1200 calorieën per dag als minimum aanraden. Bovendien wordt die lage calorie-inname aan injecties met het hormoon HCG gekoppeld (ik heb nog wel iets op voorraad hoor ;-)), dat gewichtsverlies zou moeten bevorderen. Experts waarschuwen voor de gevaren van het hormoon. De dure kostprijs (!) van de injecties en de onmenselijk lage calorie-inname maken van dit dieet een absolute en gevaarlijke afrader.

 4. ‘Schone slaapster’-dieet
Dit dieet raadt mensen aan om zich enkele dagen op te sluiten en zich in die tijd slank te slapen. Elvis Presley zou fan van dit dieetplan geweest zijn, wat natuurlijk geen garantie op succes mag betekenen. Hoewel bewezen is dat een slaaptekort gewichtsverlies kan afremmen, is ‘trop’ nog altijd ‘trop’.

5. ‘Doen alsof’-dieet
Geïnspireerd door foto’s waarop celebs en modellen voedsel vlak bij hun mond houden zonder het ook daadwerkelijk op te eten, raadt dit dieet aan om gewoon te doen alsof je eet, zonder het voedsel in je mond te nemen of door te slikken. Euh… jezelf uithongeren is geen dieet, laat dat duidelijk zijn.

6. ‘Vijf happen’-dieet
Bij dit dieet controleer je de grootte van je porties: uitvinder Alwin C. Lewis raadt volgers aan sloten water te drinken tussen hun maaltijden, en als middag-en avondmaal slechts vijf happen voedsel in te nemen. Het ontbijt wordt in dit dieet volledig genegeerd. Dit is een duidelijk voorbeeld van een crashdieet: ongezond en onmogelijk langer dan enkele dagen vol te houden. Geen strak plan, dus!

7. Ooraccupuntuur
De Chinese methode van accupuntuur heeft haar heilzame werking op bepaalde vlakken al bewezen, maar een gewichtsverlies op lange termijn blijkt toch te hoog gegrepen. Believers menen dat ze eetbuien kunnen afremmen door bepaalde drukpunten in het oor te stimuleren. Naast inefficiënte kan dit dieet ook tot pijnlijke infecties leiden. Op lange termijn geen effect.

 8. Lintwormdieet
Iedereen kent de horrorverhalen van hongerige lintwormen die via de neus het lichaam moeten verlaten, maar nu blijkt dat sommige mensen de onaangename beestjes graag in hun lijf verwelkomen om af te vallen. Het moet niet gezegd dat een parasiet als deze tot infecties, pijn, spierschade en andere aandoeningen kan leiden. Dat gewichtsverlies is het echt niet waard.

9. Fruitpapdieet
Dit dieet beperkt je maaltijden tot gepureerde fruit- en groentensoorten, verschillende keren per dag. Echt ongezond kunnen we dit dieet niet noemen – baby’s overleven maanden op dergelijke papjes -, maar voor volwassenen is dit echt niet vol te houden. Het ontneemt je vooral het plezier in eten: kauwen of knabbelen is niet meer nodig. Voor wie met een kunstgebit sukkelt is dit een aanrader, maar een absolute afknapper voor wie ook gewoon ‘graag’ eet.

 10. Wattendieet
Het meest vreemde en meteen ook meest af te raden dieet uit de reeks. Wie dit strakke plan wil volgen, eet watten voor elke maaltijd. De baanbrekende theorie hierachter is dat watten – die weinig calorieën bevatten – eetbuiten afremmen en je eetlust als sneeuw voor de zon zullen doen verdwijnen. Qué? Watten zijn niet eetbaar, punt.

Gewoon lekker sporten, regelmatig en gezond eten en minderen met  frisdrank en alcohol helpt al enorm!

bron: goedgevoel

Pin It

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.